„Jak to nie ma mięsa?” cz.2

W poprzednim artykule z grubsza określiliśmy na czym polega weganizm. Tym razem bliżej przyjrzymy się temu, czym jest dieta wegańska i z „czym to się je”. Może znajdą się wśród czytelników osoby na tyle zainteresowane, żeby stać się członkiem wegańskiej społeczności? A może po prostu takie, które chociaż trochę zmienią zdanie diecie wegańskiej.

Fauna pierwszą zasadą wegańskiej diety

W poprzedniej części wspomnieliśmy, że weganie tak bardzo respektują prawa zwierząt, że usuwają ze swojego życia wszystko co w bezpośredni sposób jest skutkiem cierpienia zwierząt. Nie godzą się nie tylko z testowaniem produktów na zwierzętach, które bywa niezwykle bolesnym doświadczeniem, powstawaniem miejsc, w których zwierzęta przetrzymywane są ku uciesze ludzi, ale i pozyskiwaniem materiałów ze zwierząt. Dieta wegańska to część składowa stylu życia, którym cechuje się weganizm.

Polega ona przede wszystkim na odsunięciu ze swojego jadłospisu wszystkiego, co miało styczność ze zwierzęciem. Jest to więc nie tylko dieta bez mięsa, ale i bez produktów pochodzenia zwierzęcego, takich jak mleko, sery, jajka czy nawet miód. Oprócz tych podstawowych reguł, dieta wegańska zasady ma też inne, ale równie jasno określone. Przede wszystkim dieta wegańska powinna być dobrze skomponowana.

Najlepiej dla naszego zdrowia byłoby, gdyby pomagał nam w tym dietetyk. Znając nasze „mocne i słabe” strony, jest on w stanie skomponować dla nas idealny jadłospis, który będzie nie tylko pełnowartościowy, ale i poprawi funkcjonowanie naszego organizmu. Jedzenie wszystkiego co „ometkowane” jest hasłem WEGAŃSKIE nie jest wcale tak zdrowe jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka, dlatego zaleca się zapoznanie z opinią specjalisty. Dobrze skomponowana dieta, nadaje się dla każdego rodzaju zdrowia i fazy życia, a także dla sportowców, z tego względu, że bazuje na wartościach odżywczych zawartych w roślinach.

W menu unikamy przede wszystkim soli (jednak nie rezygnujemy z niej całkowicie), jej dzienna dopuszczalna wartość to ok. 3-5 g. Tłuszcze pomagają w przyswajaniu niektórych składników pokarmowych, nie wszystkie z nich powinniśmy spożywać. Zrezygnujmy z tłuszczy rafinowanych, na rzecz naturalnych produktów: np. orzechy, czy awokado. Są one źródłem tak ważnych kwasów tłuszczowych jak omega 3, 6 i 9. Naszej diecie za to nie powinny już nigdy więcej towarzyszyć żadnego rodzaju przetworzone produkty, lub jedzenie typu fast food.

Weganizm – co jeść?

Wbrew pozorom to, co jedzą weganie nie ogranicza się tylko do sałaty i wody. Bywa o wiele bardziej urozmaicona niż menu niejednego amatorskiego szefa kuchni bazującego na mięsie. Opiera się ona przede wszystkim na owocach i warzywach. Wiele potraw zawiera w sobie ryż, makaron różne odmiany kasz ze względu na posiadaną zawartość białka. Z tego samego powodu, weganie sięgają często po warzywa strączkowe tj. bób czy fasola. A także inne: brokuły, szpinak (bogate źródło żelaza), kukurydza i awokado.

Reszta to przede wszystkim zamienniki tworzone na bazie roślin (przede wszystkim soi). Najczęstszym surowcem, używanym do produkcji „zamienników” jest tofu, natto i tempesh- wyniki przetworzonej soi, jedne z nielicznych produktów przerobionych, które wprowadzają wartości odżywcze do organizmu człowieka. Są one świetnym zamiennikiem mięsa, a także posiadają w swoim składzie tzw. nattokinazynę.

Weganie zastępują mleko zwierzęce, roślinnym: np. sojowym, kokosowym itp. Z mleka takiego może powstać wiele innych produktów: z roślinnego tłuszczu, kefiru sojowego oraz skrobi ziemniaczanej może powstać pyszny ser. Zależnie od potrzeb, możemy modyfikować nasze sery zastępując skrobię zmielonymi orzechami, lub migdałami. Nie jest powiedziane, że weganie rezygnują również z ciast. W swoich przepisach używają mleka roślinnego, a jajka z powodzeniem zastępują sokiem z ciecierzycy lub ziaren chia. Jeżeli więc jesteśmy fanami serników: nie będziemy musieli się z nimi rozstawać.

Mimo tego, że nasze przekonania mogą się pokrywać z tymi, które wyznają weganie, przejście na ich dietę nie powinno być decyzją, którą podejmiemy jakichkolwiek podstaw. Musimy wiedzieć, że to jak zostać weganinem nie jest rzeczą łatwą i wiąże się przede wszystkim zachowaniem samodyscypliny i cierpliwością. Nie można w ciągu kilku dni stać się „pełnoprawnym” weganinem. Jest to wspomniany styl bycia dbający przede wszystkim o środowisko, którego jesteśmy częścią, powinien nam towarzyszyć przez lata, stać się częścią naszego życia, a nie tylko obowiązującym trendem.

Podsumowanie

Zaprezentowaliśmy kilka informacji na temat diety wegańskiej. Jednak są to wciąż tylko „podstawowe ciekawostki”. Z najbardziej treściwymi wiadomościami powinniśmy zapoznać się wertując przede wszystkim książki kucharskie oraz wymieniając sugestie ze specjalistą. Weganizm ma swoje wady i zalety, warto poznać je wszystkie.

Opublikowane w

Dodaj komentarz