„Jak to nie ma mięsa?” cz.1

Weganie: przez niektórych traktowani z przymrużeniem oka. Tolerowani, ale wyśmiewani. Ale właściwie z jakiego powodu? Każdy powinien mieć swoje przekonania, więc dlaczego to, jak komponuje się swój jadłospis spotyka się z takimi reakcjami otoczenia? Spróbujmy poznać nieco ten „oburzający” trend i przeanalizować, co właściwie nam w nim tak nie pasuje?

Jadłospis bez mięsa?

Weganizm to przede wszystkim styl życia, opierający się na odrzuceniu ze swojego życia wszystkiego, co mogłoby mieć związek z cierpieniem zwierząt. To wiara w to, że zwierzęta powinny posiadać swoje prawa- między innymi do godnego życia. Z tego względu weganie wykluczają użycie zarówno materiałów pochodzenia odzwierzęcego tj. wełnianych ubrań, jedwabiu, futer, ale także kosmetyków składem pochodzenia zwierzęcego. Z ogromną dezaprobatą z ich strony spotykają się wszelkiego rodzaju testy przeprowadzane na zwierzętach (często bardzo bolesne i brutalne), a nawet idea parków rozrywki, czy rodeo. Weganie chcą w ten sposób wyrazić swoją empatię w stosunku do innych stworzeń. Jednak z tym sposobem bycia najwyraźniej kojarzy się dieta wegańska. Jest to wymagająca odpowiedniego skomponowania dieta bez mięsa (np. ssaków, drobiu, ryb, owoców morza) i produktów odzwierzęcych: np. ser, mleko, jajka, miód.
Z powodu swoich przekonań, weganie uszczuplili swoje posiłki o produkty wysokobiałkowe na rzecz ich zamienników, oraz większej ilości warzyw i owoców. Zawarta jedynie w produktach zwierzęcych witamina B12, jest z powodzeniem uzupełniana suplementami.

Czy do „klubu wegan” można się zapisać?

co jedzą weganieDieta wegańska często nazywana jest bezsmakową „paszą dla królików” oraz mylnie kojarzona z anemią i rakiem (ze względu na soję). Jednak są to tylko mity. To co jedzą weganie, często nie odbiega w dużej mierze od tego, co jedzą „wszystkożercy”. Przede wszystkim ich dieta posiada swoje zamienniki. Oczywistym jest, że nie będzie to mięso z prawdziwego zdarzenia, jednak ich wartości odżywcze są do siebie bardzo zbliżone. Również nabiał ma swoje odpowiedniki: np. mleko roślinne, czy wykonywane na bazie soi, czy czy orzechów sery. A jeśli chodzi o smak: o tym decydują wszelkie przyprawy.

Nawet najlepsze mięso traci na wyrazie, doprawione w zły sposób. Również przekonanie, że dieta wegan to krok w stronę poważnych chorób trzeba naprostować: weganie mogą się nabawić anemii, ale tylko ci nieostrożni, posiadający w swojej diecie zbyt małą dawkę witaminy B12 oraz żelaza. Na tą przypadłość jednak jest narażony każdy, źle odżywiający się człowiek. Natomiast udowodniono, że zawartość soi w diecie, wcale nie wpływa negatywnie na organizm człowieka. Co więcej: odporność na czynniki rakotwórcze wzrasta, a także poprawia się poziom cholesterolu i przepływ krwi.

Na pytanie: jak zostać weganinem? Odpowiadamy: należy bardzo długo i cierpliwie szlifować swoje nawyki. Dieta wegańska zasady posiada dosyć restrykcyjne. W pierwszej kolejności należy przeanalizować swój wybór. Nie może to być decyzja podjęta z dnia na dzień lub pod wpływem znajomych. Musimy mieć na uwadze to co, jest dla nas najważniejsze: zdrowie, szczupła sylwetka, życie zwierząt czy może każdy z tych argumentów. Należy zaopatrzyć się w kilka książek kucharskich, dedykowanych weganom. Blogi poświęcone tej diecie również będą świetnym pomysłem. Dieta ta wiele zmienia i dobrze byłoby wiedzieć na co się przygotować. Dla lepszej motywacji, warto swoją przygodę z weganizmem rozpocząć z kimś bliskim. W swojej diecie oczywiście należy ograniczyć rafinowane tłuszcze, przetworzone produkty, oraz tzw. „śmieciowe jedzenie”.

Decyzji dotyczącej diety nigdy nie należy podejmować pochopnie i bez przygotowania. Odpowiednia wiedza jest tu kluczowa. Zarówno książkowa, jak i lekarska. Nie wszystko to, co wegańskie będzie dla nas zbawienne. Lepiej te nieliczne produkty wykluczyć, niż zafundować sobie problemy zdrowotne spowodowane złym odżywianiem.

Opublikowane w

Dodaj komentarz