Funkcje poznawcze u maluchów

trening funkcji poznawczych

Małe dziecko uczy się poznawać otaczającą go rzeczywistość, odkrywa nowe emocje, uczy się nowych rzeczy. Na początku idzie mu to nieporadnie, nie widzi związków przyczynowo-skutkowych, ma problemy ze skupieniem czy orientacja. Jeśli problemy w tym względnie nie są nasilone, to nie ma powodów do niepokoju – dziecko z czasem wszystko pojmie. Czasem jednak już na tak wczesnym etapie widać, że maluch ma kłopoty i trzeba mu pomóc.

Ćwiczenia i trening umiejętności poznawczych

dzieci Ważną kwestią dla dzieci w wieku przedszkolnym są funkcje poznawcze. To między innymi pamięć, koncentracja, rozwój emocjonalny, czy percepcja zmysłowa. Jeżeli nauczyciel czy opiekun zauważa, że dziecko odstaje od rówieśników, nauka w tym względzie idzie mu wolniej, nie rozumie wielu rzeczy, to powinno się je wysłać na trening funkcji poznawczych dla dzieci. Przeprowadzić go może nauczyciel przedszkolny, pedagog, psychoterapeuta, czy inna uprawniona osoba. Trening odbywa się w formie regularnych spotkań, których częstotliwość jest zależna od stopnia zaawansowania problemu oraz od tego jak często maluch może zostać dłużej w przedszkolu czy innej placówce opiekuńczej. Ważne jest też to, jak bardzo dziecko może się skupić. Zwykle im młodszy maluch, tym krótsze powinny być zajęcia.

trening funkcji poznawczych W przeciwnym razie dziecko będzie tylko znudzone, zniecierpliwione, nie będzie w stanie przyswoić całej wiedzy, a trening pójdzie na marne. Lepiej widywać się z maluchem częściej, ale na krócej. Czego może dotyczyć konkretnie taki trening? Dziecko może mieć zaburzenia percepcji wzrokowej. Długo zajmuje mu ,,odnalezienie się” w nowym pomieszczeniu, nie rozpoznaje kształtów czy kolorów. Wtedy na treningu terapeuta będzie uczył go tricków na to jak odróżnić trójkąt od kwadratu, czy jak poczuć się komfortowo w pomieszczeniu w którym wcześniej się nie było. Percepcja słuchowa dotyczy tego, że dziecko nie potrafi się skupić podczas słuchania dłuższego tekstu, nie umie nauczyć się kilku strof na pamięć, czy też słabo mu idą ćwiczenia rytmiczne i taneczne. Tu na treningu terapeuta może mu czytać coraz dłuższe teksty i omawiać je, czy organizować zabawy muzyczno- ruchowe.

Dziecko może mieć także zaburzenia mowy, czy zaburzenia emocjonalne np. reagowanie nieadekwatnie do sytuacji, nadmierna agresja. Dzięki wsparciu dobrego trenera każdy maluch może przejść trening umiejętności poznawczych, dzięki czemu będzie mógł się prawidłowo rozwijać i nie będzie miał problemów w przyszłości. Im szybciej rozpoczną się ćwiczenia, tym lepszy będą miały efekt, a sam kurs zajmie mniej czasu.

Opublikowane w

Dodaj komentarz