Coś dla podniebienia: wegańska pizza i kotlety buraczane

wegańska pizza z warzywami

W diecie każdego weganina brakuje czasem smaków z przeszłości. Nie chodzi tu, bynajmniej, o tęsknotę za mięsem czy masłem, ale o odczuwanie apetytu na dania, które zwyczajowo zawierają je w sobie. Aby móc nasycić się ulubionymi smakami, ale w wegańskim stylu, przedstawiamy dwa przepisy. Mamy nadzieję, że wegańska pizza i kotlety buraczane dostarczą Ci przyjemności i przypadną do gustu Twojemu podniebieniu.

Sposób na wegańską pizzę

pizza roślinnaW przepisie na tradycyjne ciasto na pizzę nie ma składników odzwierzęcych, zatem podstawa dania nie budzi kontrowersji. Mowa tu, oczywiście, o recepturach, które opierają się na mące, wodzie, drożdżach, oliwie, cukrze i soli.

Także podstawowy sos, do posmarowania placka przed położeniem na nim składników, jest wegański. W jego skład wchodzą zazwyczaj pomidory, czosnek, cebula i przyprawy (sól, pieprz, oregano, bazylia).

Z kolei, to, co zostaje położone na pizzy, w większości stanowi produkty zakazane w diecie wegańskiej. Należą do nich: nabiał (ser żółty, mozarella, inne rodzaje sera z mleka zwierzęcego), wędliny (np. salami, szynka, kabanos, kiełbasa) i mięso (np. mielone), jajka, owoce morza (np. krewetki, ośmiorniczki) i ryby (np. tuńczyk, anchois). Tych dodatków na wegańskiej pizzy nie ma. Czy zatem można stworzyć smaczny placek na bazie roślinnych składników? Oczywiście!

wegańska pizza z warzywami Ciasto na pizzę upiecz jak zwykle. Jeśli nie możesz jadać glutenu (mąka pszenna), użyj na przykład mąki gryczanej, jaglanej, ryżowej albo mieszanki mąk bezglutenowych. Do przygotowania sosu do posmarowania placka, zastosuj świeże pomidory (sparzone i obrane ze skórki), pomidory z puszki albo passatę pomidorową. Na tak przygotowaną pizzę możesz położyć mnóstwo smakowitych, wegańskich dodatków. Jakich? Oto one:

• pieczarki • cebula • kukurydza konserwowa • papryka • ogórek konserwowy • ananas • pomidory • oliwki • szczypiorek • brokuły • pomidory suszone lub świeże • cukinia • bakłażan • rukola (do położenia na pizzy po upieczeniu i wyjęciu z pieca)

Do „związania” składników możesz użyć kremowego tofu, roztartego z odrobiną przypraw i łyżką oleju. Z przygotowanej masy możesz zrobić na wierzchu placka smakowite kleksy, które świetnie się zapieką w piekarniku.

Najsmaczniejsze kotlety z buraka

składniki na kotlety buraczaneDomowe kotlety mielone to przysmak wielu osób, podobnie jak wszelkiego rodzaju burgery, dostępne w knajpkach czy food trackach. Ich podstawa, czyli mięso, jest jednak wykluczona z wegańskiego jadłospisu. Nie oznacza to, bynajmniej, że osoby na diecie roślinnej są skazane na omijanie kotlecików szerokim łukiem! Wystarczy wymienić składniki odzwierzęce na wegańskie, aby na nowo cieszyć się smakiem „mielonych” i burgerów.

Podstawą kotletów, które prezentujemy, są starte, czerwone buraczki. Szklankę buraczanych wiórków połącz ze szklanką ugotowanej kaszy jaglanej, połową posiekanej cebuli, przeciśniętym przez praskę ząbkiem czosnku, łyżką nasion słonecznika, 2 łyżkami pełnoziarnistej mąki, 4 łyżkami bułki tartej (z pełnoziarnistego pieczywa), 6 łyżkami oleju, szczyptą soli i świeżo zmielonym pieprzem. Aby zaostrzyć smak burgerów, możesz zwiększyć ilość czosnku do 2 ząbków lub dodać do masy pół łyżeczki ostrej papryki. Wymieszaj wszystkie składniki i uformuj z nich zgrabne kotlety. Aby zapobiec ich rozpadaniu, upiecz je w piekarniku (30 minut w 180 stopniach Celsjusza) zamiast smażyć na patelni. Gotowe danie możesz spożywać na obiad, jako kotlet, lub w roli dodatku do bułki (burger).

Podsumowanie

Dieta wegańska jest smaczna i urozmaicona. Roślinne burgery i pizza to tylko dwa przykłady tego, że klasyczne dania można bez trudu zmienić w wegańskie przysmaki. Wystarczy nieco samozaparcia i wiedzy, aby jadać smacznie, zdrowo i do syta, wykluczając składniki pochodzenia zwierzęcego.

Opublikowane w

Dodaj komentarz